Søk i denne bloggen

mandag 15. oktober 2012

Smurfeplutt-luer

Jeg kom over en utrolig god lue-oppskrift da jeg søkte på luer og merino extra fine. Denne oppskriften fra Smurferiet er fin og har god passform. Lett og strikke er den også! Morsomt å strikke kanten først. Smurferiet har god forklaring på hvordan man strikker lua, men jeg har prøvd meg litt frem i forhold til størrelser. Jeg strikker nok litt løst så den lua som passer 9 mnd til 2-3 år ble litt stor på min 2,5 åring som er 50,5 cm rundt hodet. Jeg får den faktisk på meg selv. Den er nok mer kledelig til barn ;-)
 
 
Han synes ikke det er så gøy å bli tatt bilde av, men lua er i hvertfall på!
 Denne er litt stor for han.
 Her har jeg minska den litt så den passer bedre.
 
 
 Så skulle jeg prøve meg på en nyfødt lue... Utrolig søt, men størrelsen er jeg litt usikker på... På denne lua skal man felle på hver side av en maske 5 ganger på hver omgang. Da fikk jeg brukt maskemarkørene jeg har laget. Er det ikke dekorativt i strikketøyet? Vi kommer til å selge maskemarkører på julemessa vår i november :-)
 
 
 
På modellen som er 4 mnd er den altfor liten! 
 
 
Den rosa her er laget litt større så den passer nok.
 
 
 
Den lilla passer også fint til dukken omden ikke skulle passe til lillesøster ;-) Her har jeg laget en litt mindre kant i forhold til de andre luene.
Så tenkte jeg at jeg skulle strikke noen halser.. Har igrunn ikke gjort det før, men det er ingen heksekunst. Neste gang vil jeg strikke dem litt større. Har tatt utgangspunkt i denne oppskriften her fra Strikkelilla
 
 
Her er et lite sett:
 
 
 
Det har blitt noen luer i ulike størrelser da:
 
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar