Søk i denne bloggen

lørdag 7. januar 2012

"Hekle-skole" Bestemor-ruter

Det første jeg lærte å hekle var Bestemor-ruter. Og det anbefaler jeg alle å prøve seg på ;-)

Hadde egentlig tenkt til å forklare hvordan jeg hekler bestemor-ruter, men Fru Mæla har så fin oppskrift at dere bør klikke dere inn på den ;-)

Du trenger restegarn og heklenål 3,5 eller 4

Nå har jeg hentet frem et teppe som mamma og jeg heklet i ca '97/'98. Vi heklet kun av restegarn nål 3,5 tror jeg evt 4., det eneste vi kjøpte mer av var det sorte. Jeg synes jeg husket at vi heklet 166 ruter, men etter det jeg kan telle nå er det 306!!! Så det var litt av en jobb! Den gangen ble jeg så lei da jeg sydde sammen (sydde en lapp på vranga) at jeg la det bort et år før jeg sydde det ferdig... Synes igrunn det er altfor fint til å gjemme bort i en bod, så nå har jeg tatt det frem igjen. Vi valgte å ha hvitt i midten og sort ytterst. Jeg synes det er penest at den ytterste fargen er lik, men det er smak og behag. I tillegg heklet vi slik at rutene er tilnærmet helt like på skrå. Litt vanskelig å ta nærbilder uten å få gjenskinn med det hvite i midten.

Mener det er ca 17*18 ruter

På de gule og lilla hadde vi ikke nok lilla, så det ble annenhver lys og mørk lillaa.

 Kanskje det kan pynte opp en vanlig svart stol?

3 kommentarer:

  1. Da har jeg startet :)

    http://sirislchf.blogspot.no/2012/07/bestemorrutehekleteppe-oppstart.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Spent på resultatet :-)

      Slett
  2. Jeg fant visst ut av det :)

    http://sirislchf.blogspot.no/2014/01/godt-nytt-ar-alle.html