Søk i denne bloggen

lørdag 7. januar 2012

Babyteppe, bestemor-ruter

Hadde endel babyull i gutte-farger og begynte på noen lapper for et års tiden. Siden jeg synes det er litt kjedelig med montering bestemte jeg meg for å hekle to omganger av hver farge slik at det blir 8 omg istedetfor 4. Disse 6 lappene jeg ble ferdig med, ble lagt bort som så mye annet...

Noen ganger får man mye restegarn, men ikke nok av hver farge til å begynne på noe etter oppskrift. Nå hadde jeg tenkt til å begynne å strikke noen prematur-luer og tepper av garnet og da fant jeg igjen disse lappene. Nei, tenkte jeg, nå får du gjøre deg ferdig, så ser du hva du har igjen! Etter et raskt overblikk så jeg at jeg eventuelt måtte kjøpe litt mer av den ytterste blåfargen. Jeg fant ut at det skulle holde med 20 lapper så jeg ga meg fatt på de neste 14.

Så i en av garn-kassene mine kom jeg over en ullbukse i str. 2 år som kun manglet strikk i livet. Den var ensfarget i den ytterste blåfargen som var fra det settet jeg en gang strikket til en gutt som nå er 8 1/2 år... Ja tenkte jeg, jeg får prøve og se om den buksa passer til Hattemaker'n som blir 2 år i februar. Heldigvis (?) var den både for kort og for bred så da rakk jeg opp hele buksa! Litt vemodig å rekke opp en bukse strikket på pinner nr. 2,5 men den hadde ikke noe god fasong heller. 


Her er 20 lapper klare:




Jeg har heklet sammen etter den metoden nederst i innlegget her

 

Til slutt har jeg heklet en bølgekant, 7 staver i hvert hulrom og en fastmaske i stavgruppen under. I hjørnet har jeg 9 staver. Er omtrent halvveis i heklekanten nå.



Dagent tips:
Fest tråder underveis ;-)

1 kommentar:

  1. Så flott teppe:)
    Du lager mye fint og har en flott blogg:) Legger meg til som følger jeg.
    Hilsen fra Marianne

    SvarSlett