Søk i denne bloggen

mandag 5. desember 2011

Knekkebrød-kit DIY

Har fått spørsmål om jeg kan lage en DIY på knekkebrød-kit. Her kommer den med mange bilder.

Oppskrift
2 dl solsikkefrø
2 dl grovt sammalt rug
2 dl lettkokte havregryn
2 dl havrekli
2 dl sesamfrø
1 dl linfrø
1/2 dl gresskarkjerner (jeg sløyfet det da jeg ikke fikk tak i)
1 dl kruskakli
7 dl vann
1 ss honning (valgfritt)

Oppskriften har jeg halvert for å få plass i disse posene. Jeg har valgt å helle i ingrediensene i denne rekkefølgen for å få et estetisk uttrykk - synes jeg da. 


Målebeger  -enklere å ta oppi posene ;-)
og cellofanposer


Ingrediensene


Sammalt rug


Kruskakli
 Havrekli
 Lettkokte havregryn
Sesamfrø
 Linfrø

Solsikkefrø/kjerner
 Brett sammen og stift
Sett på en hyggelig merkelapp  -FERDIG!


Slik lager du knekkebrød:
Ha i alt det tørre..
 Ha i vann...
 Og litt honning...
Rør det til en klissete røre
og smør utover på bakepapir. Jeg synes det er enklest med skje...

På vanlig oppskrift blir det
2 brett som stekes samtidig.
 Stek først på 160 grader i 10 min. Så ruter du opp med pizzahjul til ønsket størrelse på knekkebrødene.
Luft for å få ut damp hvert kvarter og bytt brettene opp og ned inni ovnen i 50 min til. Etter en time skru ovnen ned til 50 grader. La de tørke til de er tørre med døra på gløtt.


Her er miniatyr-knekkebrød som jeg lagde som smaksprøver til julemessa.



Bon apetit!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar